::

beschrijfsels en gedachtenwier
ook al interesseert het je geen zier
toch lees je het hier

maandag 30 juni 2008

Culinaire virtuositeit

Gegroet fans aller lande! Dit bericht zal jullie met vreugde vervullen want het is wederom tijd voor een heerlijk receptje! Wat gaan we maken?
Geflambeerde okapi met garnituur van zeehondenmarmelade
1 okapi (800 kg) - 8 plakjes vetarme smeltkaas - 3/4 blikje tomatenpuree - 50 ml cognac - 1/2 l fruitsap appel/kers - 1/2 l vetarme kippenbouillon - 1 bakje champignons - gesnipperde peterselie - aardappelzetmeel - 1 bakje kerstomaatjes - peper - 1 zeehond - 1 pot confituur naar keuze
Bereidingswijze:
Bak de okapi langs alle kanten bruin in een anti-aankleefpan. Kruid met peper. Giet de cognac over het vlees en flambeer. Voeg de bouillon toe en laat de okapi verder gaar worden gedurende 30 a 45 min. Snij het vlees in 8 schijven en leg ze dakpansgewijze in een ovenschotel met op ieder schijf een lapje smeltkaas. Doe de gereinigde en in stukjes gesneden champignons in de ketel met de vleesjus. Voeg de tomatenpuree en het fruitsap toe. Laat even sudderen en bind dan de saus met aardappelzetmeel. Eventueel bijkruiden met peper. Giet de saus rond het vlees. Doe de kerstomaatjes erover en plaats de schotel in een wame oven tot de kaas gesmolten is. Hak nu de zeehond fijn en doe de stukjes in een kom. Voeg de confituur naar keuze toe en meng goed. Overgiet de ovenschotel met het mengsel. Bestrooi voor het opdienen met peterselie.
Serveertip: Drink hierbij een fruitige wijn met een droge afdronk.
Welwel, klinkt lekker, al zeg ik het zelf!
Voor de rest gaat het leven zijn gewone gangetje, wel weinig tijd gehad voor poëzie de laatste dagen. Maar het is waarschijnlijk beter dat ik me niet al te intensief bezighoud met mijn toekomstige loopbaan en nog even geniet van het studentenleven (dat zeer genietbaar is nu de examens voorbij zijn). Op die manier raak ik ook niet overspannen, wat bijzonder slecht is voor je westelijke chakra's en het wormvormig aanhangsel. En die zaken kan je maar beter in orde houden. Ik zag nl. ooit een reportage over een bende jongeren die op straat leven, en dat was maar wat droevig. Desalniettemin zijn er ook genoeg mooie dingen in het leven, zoals bijvoorbeeld drop, fluostiften en bijlenslijpers. Hier moet ik helaas afsluiten want ik heb dingen te doen, te zien en te begroeten.
Tot een volgende! Tschüss!

1 opmerking:

Timo zei

Dat klinkt als een wonderbaarlijk lekker en vooral zomers gerechtje. Toch stelde ik me de vraag of je, bij het laten sudderen enzo, een deksel moet plaatsen op je pan of niet? Immers, op die manier wordt de warmte beter behouden en het vlees dus beter doorbakken. Edoch, dat is niet altijd zo goed, want soms is een stukje vlees met was bloederigheid erbij toch nog altijd het beste - laat ons bijvoorbeeld denken aan lichtgebakken biefstuks die, laat ons niet rond de pot draaien, gewoon veel lekkerder zijn dan zijn zwaar doorbakken neven.

Zou je mij hier dan ook kunnen bij helpen? Ik wil dit gerecht graag klaarmaken op het volgende familiefeest, maar enkel indien ik de juiste keukenmaniertjes meester ben.